آشتی
درباره ما

درباره ما

ئاشتی - بنیاد توسعه فرهنگی بانه سازمانی غير انتفاعي و غير دولتي و مردمی بوده که در راستای ارتقای سطح فرهنگی و گسترش آن فعالیت مینماید. بر این اساس ما جمعی از شهروندان شهرستان بانه بر آن شدیم که با تأسیس یک نهاد مدنی که به طور خاص رویکردی فرهنگی دارد، تلاش نماییم که مسایل و مشکلاتی را که گریبانگیر شهر و دیارمان شده است از صافی عقل جمعی عبور داده و با همت مسئولانه خویش در صدد حل آنها و ارائه راهکارهی لازم برآییم. لذا بر خود لازم دانستیم که در این برهه زمانی، ضمن احساس مسئولیت مدنی، سایر…[ادامه]

درباره ما
خواندم !

از بنیاد آشتی، به ادیب و رمان نویس بزرگ، عطا نهایی

نوشته شده توسط در تاریخ ۱۳۹۹-۰۳-۱۴ 1,101 بازدید

اهل قلم و اندیشه از بنیادی ترین سرمایه های جوامع بشری هستند. بی شک در این میان، نویسندگان حوزە ادبی و فرهنگی که با تاملات و اندیشه هایشان ، آلام، رنج و مشقت زندگی مردم را با قلم رنگین خود به تصویر می کشند، بخشی انکارناپذیر ازسرمایه های انسانی می باشند. اندیشمندانی که هم طلایه دار میراث فرهنگی بشمار می روند و هم خود مولد آثار فرهنگی و هنری و زمینه ساز رشد دیگر حوزه های هنری همچون سینما، فیلم سازی، موسیقی، نقاشی و… می‌باشند. به عبارتی، نویسندگان حوزه ادب و داستان و رمان، بانی توسعه و پیشرفت یک جامعه هستند. چراکه آنان باخلق آثار ادبی خود، معرف هویت اجتماعی و فرهنگی می‌شوند و نقش بسزائی در غنی بخشی و ارتقاء فرهنگی دارند. امروزه بر همگان آشکار است، ملتی که فاقد چنین قشر فرهیخته و ادیبی باشد در انتقال و حفظ فرهنگ خودی با مشکل مواجه خواهد شد و به تدریج از صحنه تاریخ فرهنگی جهان محو می گردد.

امروزه باتمام کمبودها و مشکلاتی که‌ برای اصحاب قلم و اندیشه وجود دارد، خوشبختانه ما شاهد درخشش نخبگانی هستیم که با تلاشهای فکری و زحمات شبانه روزی این خلا فرهنگی را پر نموده و با شجاعت و بردباری فراوان و تغییر مسیر مبارزه از حوزه ی خشونت به حوزه ی فرهنگی، موجبات پیشرفت و توسعه جامعه را فراهم می سازند.

بدون شک، یکی از این سرمایه های انسانی ـ ملی ما، چهره سرشناس ادبی و فرهنگی ملت کورد، ادیب و رمان نویس بزرگ بانه ای، آقای عطا نهایی می باشد که باخلق آثار فراوانی به زبان کوردی، توانسته اند ضمن ارج نهادن و پاس داشتن زبان مادری، پدیده ها و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی ملت خود را در  قالب داستان و رمانهای خود، به جامعه جهانی نشان دهند و بحق موسسه ادبی مهرگان با درایت و بخوبی دریافته است که رمان “آخرین روزهای زندگی هلاله” شایسته دریافت جایزه بیستمین دوره جشنواره ادبی مهرگان می باشد.

انجمن آشتی بانه، ضمن تشکر و سپاس فراوان از موسسه مهرگان و هیئت داوران فرهیخته این انتخاب شایسته، از تلاشهای خستگی ناپذیر وخدمات بی شائبه نویسنده ی خوش قلم، خستگی ناپذیر، محبوب وخوشناممان، آقای عطا نهایی و مترجم فرهیختە ی این رمان بە زبان فارسی آقای رضا کریم مجاور، تشکر و قدردانی نموده و اهدای این جایزه نفیس و ارزنده را به ایشان و خانواده ادبی و فرهنگی کردستان و بویژه شهروندان بانه ای تبریک و تهنیت میگوید. باشد که به یمن خلق آثاری ارزشمند ادبی، همچون گرەوی بەختی هەڵاڵە(آخرین روزهای زندگی هلاله) جامعه ما نیز بیشتر از پیش، به ارزش و اهمیت قلم و آثار مکتوب فرهنگی پی ببرند.

انجمن توسعه فرهنگی بانه(آشتی)

https://t.me/ashtybane

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *