آشتی
درباره ما

درباره ما

ئاشتی - بنیاد توسعه فرهنگی بانه سازمانی غير انتفاعي و غير دولتي و مردمی بوده که در راستای ارتقای سطح فرهنگی و گسترش آن فعالیت مینماید. بر این اساس ما جمعی از شهروندان شهرستان بانه بر آن شدیم که با تأسیس یک نهاد مدنی که به طور خاص رویکردی فرهنگی دارد، تلاش نماییم که مسایل و مشکلاتی را که گریبانگیر شهر و دیارمان شده است از صافی عقل جمعی عبور داده و با همت مسئولانه خویش در صدد حل آنها و ارائه راهکارهی لازم برآییم. لذا بر خود لازم دانستیم که در این برهه زمانی، ضمن احساس مسئولیت مدنی، سایر…[ادامه]

درباره ما
خواندم !

با چیتر جەستەی کەسانی بێگوناح نەبێتە سووتەمەنی بڕیاری سیاسەتوانانی شەڕخواز

نوشته شده توسط در تاریخ ۱۳۹۶-۱۱-۱۱ 1,731 بازدید

شەڕ و کوشتنو کاولکاری لە ڕوانگەی ئەخلاق، مرۆڤایەتی، ئایینو بە ھەموو پێوانەیەک نارەوایەو ڕێپێ نەدراو، بەڵام دەبینین ماوەی چەندین ڕۆژە سوپای ڕژێمی تورکیا بە پێی نەریتی خۆی، ئەمجارە ھێرشی ھەمە لایەنەی کردۆتە سەر ناوچەی عەفرین لە باکووری ڕۆژاوای سووریا. ناوچەی عەفرین لە ماوەی ۷ساڵ شەڕی ناوخۆی سووریا ئارامترین شوێن بوو کە دەنگی چەکی لێ نەدەبیسترا. عەفرین تا ۱۲ڕۆژ لەمەوبەر دوور بووە لە شەڕ و کاولکاوریو بگرە نشینگەو جێ حەوانەوەی ھەزاران کۆچبەری ناوچەکانی دیکە بووە کە لەتاو گیانی خۆیان ڕوویان لەو شوێنە ئارامە کردبوو، کەچی ئێستا سوپای ڕژێمی تورکیا شانبەشانی چەندین گرووپی تیرۆریستی، لەچواردەورەوە و لە ئاسمانو زەوییەوە ھێرشیان کردۆتە سەر.

ڕژێمی تورکیا، کە لە سیاسەتە چەوتەکانی ناوخۆییدا شکستی ھێناوە، بە بیانووی بنبڕکردنی تیرۆر، ھەوڵ بۆ دەست تێوەردانو داگیرکاریو پەرەپێدانی شەڕ لە وڵاتێکیتر دەدات. وڵاتانی هاوپەیمانیش لە شەڕی سووریا لەپێناو بەرژەوەندی خۆیان، چاویان ھەمبەر کوشتنی کەسانی سیڤیل بەستووە و دیسان خەڵکانێک دەبنە قوربانیو بازرگانی بە گیانیانەوە دەکرێت. بەزاندنی سنوورەکانو پێشێلکردنی یاسا نێوەدەوڵەتیەکان لەخۆیدا نائارامی دێنێتە ئاراوە و لە وەھا کاتێکدا وڵاتانی هەموو جیھان بێگومان ھەڵوێستیان دەبێت، بەڵام تا ئەمکاتە جۆرێک لە بێدەنگی ئەبیندرێتو ھەوڵێکی ئەوتۆ بۆ ڕاوەستاندنی شەڕ بەدی ناکرێت.

ما انجمن‌ھای مردمی شھر بانە وظیفۀ خود دانسته سکوت اختیار نکنیم و در مقابل جنگ و گرفتن جان انسان‌ھای بی‌گناە آنھم در چنین وسعتی موضع داشتە باشیم، بە ھمین سبب یورش ارتش رژیم ترکیە و گروەھای تروریستی را بە عفرین و ویرانی و کشتن انسان‌ھای بی‌گناە را بە بهانه‌ھای واھی، و سکوت سازمان امنیت و سازمان ملل را محکوم می‌کنیم. ھمچنین از تمام نھادھای بین‌المللی مرتبط، کشورھای منطقەای و قدرت‌ھای جھانی خواستاریم راە را بر چنین کشتاری سد کردە و نگذارند جنگ ناخوستۀ دیگری دامان ملت‌ھای منطقە را بگیرد و سکوت را بشکنند، مقابل جنگ بایستند و در مسیر صلح و آرامی و ھمزیستی قدم بردارند. نباید ملت‌ھای صلح‌طلب از این بیشتر باج معاملە و منفعت‌طلبی‌قدرت‌ھا را بدھند. بایستی رژیم اشغالگر ترکیە را ناچار کنند بە تمامیت ارضی کشورھای همسایه و سایر ملت‌ھا احترام گذاشته و از هرگونه مداخلۀ نظامی و جنگ‌افروزی در بیرون مرزھایش خودداری کردە و از مرزھای عفرین عقب‌نشینی کند. زندە باد صلح و آزادی، زندە باد ھمزیستی و سعادتمندی و انسانیت.

ئێمە وەک ڕێخراوەکانی مەدەنی شاری بانە بە ئەرکی خۆمان دەزانین وەک کاردانەوەیەک بەرانبەر شەڕ و کوشتنی کەسانی بێتاوان، ئەویش لەو قەبارەدا ھەڵوێست وەربگرین، ھەر بۆیە ھێرشی ڕژیمی تورکیا بۆ سەر عەفرینو کاولکاریو کوشتنی مرۆگەلی بێتاوان بەبیانووی بێبنەما و هەروەهاش بێدەنگی ئەنجومەنی ئاسایشو ڕێکخراوی نەتەوە یەکگرتووەکان ئیدانەو مەحکوومو شەرمەزار دەکەین. ھەروەھا داوا لە ھەموو داموودەزگا پێوەندیدارەکان، سەرجەم وڵاتانی ناوچەکەو وڵاتانی زلھێز دەکەین ڕێگر بن لەو کۆمەڵکوژییەو نەهێڵن شەڕێکی دیکەی نەخوازراو تووشی گەلانی ناوچەکە ببێو بێدەنگی بشکینن، بەر بە شەڕ بگرنو ھەنگاو بۆ جێگیر کردنی ئاشتی، ئارامیو تەبایی بنێن. نابێ گەلانی ئاشتیخواز چیدیکە باجی بازرگانیو بەرژەوەندی زلهێزان بدەن. ڕژێمی داگیرکەری تورکیاش دەبێ ناچار بکرێ سەروەری خاکو نیشتمانی گەلانو وڵاتانی دراوسێ بپارێزێتو لە دەست تێوەردان و نانەوەی شەڕ لە دەرەوەی سنوورەکانی، خۆی بپارێزێتو لە عەفرینیش پاشەکشە بکات. بژی ئازادیو  ئاشتی، بژی پێکەوەژیانو بەختەوەری مرۆڤایەتی.

 

«ئەنجومەنی ژنان، ئەنجومەنی نۆژین، ئەنجومەنی پاژین، ئەنجومەنی هاژە، بنکەی ئاشتی، ئەنجومەنی بەڕۆژە، ئەنجومەنی نابینایان»

 

بەرواری ۱۰ی ڕێبەندان ی ۱۳۹۶ی هەتاوی

 

 

«نگذارید بیش از این جسم انسان‌ھای بی‌گناە ھیزم جنگ سیاستمداران جنگ‌افروز شود»

جنگ و کشتن و ویران‌کاری از دیدگاە اخلاق، انسانیّت، آیین و تمام معیارھا ناروا است و با آن مقابلە شدە، اما طی چند روز گذشتە همه شاهدیم که ارتش رژیم ترکیە طبق خوی و سرشت خود، اینبار حملە‌ای گستردە را بر علیه مناطق عفرین در شمال غربی سوریە آغاز نموده است. مناطق عفرین طی ھفت سال جنگ داخلی سوریە آرام‌ترین منطقەای بود کە صدای سلاح‌ھا در آن بە گوش نمی‌رسید؛ عفرین تا دوازدە روز قبل از ھرگونە جنگ و ویرانی به دور بود بەگونەای کە سرپناه امنی بود برای ھزاران آوارە از مناطق دیگر سوریە کە از بیم جان خود بە آنجا پناە آوردە بودند، اما اکنون ارتش رژیم ترکیە با یاری چندین گروە تروریستی دیگر از چھار طرف و آسمان و زمین بە این شهر آرام یورشی وحشیانه بردەاند.

رژیم ترکیە کە به دلیل کجروی و سیاست‌ھای انحصارطلبانه در داخل دچار شکست گردیده، اکنون می‌خواهد بحرانهای شدید داخلی را با جنگ افروزی و تجاوز به کشورهای همسایه، به بھانۀ ریشە‌کن کردن ترور، به خارج از مرزهای خود منتقل کند. متأسفانه متّحدان خارجی جنگ داخلی سوریه نیز در راستای منافعشان، چشمان خود را در مقابل کشتار وقیحانه انسان‌ھای عادی و بی‌گناە بستەاند تا یکبار دیگر جسم و جان این قربانیان فدای معادلات و تعاملات به اصطلاح دیپلماتیک گردد. شکستن مرزھا و سرپیچی از قوانین بین‌المللی توسط رژیم ترکیه به ناآرامیهای بیشتر منجر خواھد شد. هرچند در چنین مواقعی میبایست سایر کشورھا مواضعی جدی اتخاذ کنند اما متأسفانه و در کمال تعجب تا این لحظه نسبت به وحشیگریهای رژیم ترکیه نوعی از سکوت مشاهده می‌شود و از تلاشی ملموس برای توقف جنگ خبری نیست.

ما انجمن‌ھای مردمی شھرستان بانە وظیفۀ خود دانستیم سکوت را شکسته و در مقابل جنگ و به مخاطره افکندن جان انسان‌ھای بی‌گناە آنھم در چنین وسعتی اعتراض خود را اعلام داریم. سازمان‌های مردم نهاد شهرمان، به همراه تمامی انسانهای عدالت‌خواه یورش وحشیانۀ ارتش رژیم ترکیە و گروەھای تروریستی بە عفرین و ویرانی و کشتن انسان‌ھای بی‌گناە را بە بهانه‌ھای واھی، و همچنین سکوت سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرده و از تمام نھادھای بین‌المللی مرتبط، کشورھای منطقەای و قدرت‌ھای جھانی خواستاریم راە را بر چنین کشتاری سد کردە و نگذارند جنگ ناخوستۀ دیگری دامان ملت‌ھای منطقە را بگیرد، لازم است در مقابل جنگ افروزیها اقدام جدی به عمل آورده و در مسیر صلح و آرامی و ھمزیستی در منطقە قدم بردارند. نباید ملت‌ھای صلح‌طلب از این بیشتر باج معاملات و منفعت‌طلبی‌ قدرت‌ھا را بدھند؛ بایستی رژیم اشغالگر ترکیە را ناچار کنند بە تمامیت ارضی کشورھای همسایه و حقوق سایر ملت‌ھا احترام گذاشته و از هرگونه مداخلۀ نظامی و جنگ‌افروزی در بیرون مرزھایش خودداری کردە و از مرزھای عفرین عقب‌نشینی کند. زندە باد صلح و آزادی، زندە باد ھمزیستی و سعادتمندی و انسانیت.

انجمن زنان، انجمن نوژین، انجمن پاژین، انجمن ھاژە، بنیاد آشتی، انجمن بروژە، انجمن نابینایان  ۱۰/۱۱/۱۳۹۶

نگارش: رزگار بهاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *