آشتی
درباره ما

درباره ما

ئاشتی - بنیاد توسعه فرهنگی بانه سازمانی غير انتفاعي و غير دولتي و مردمی بوده که در راستای ارتقای سطح فرهنگی و گسترش آن فعالیت مینماید. بر این اساس ما جمعی از شهروندان شهرستان بانه بر آن شدیم که با تأسیس یک نهاد مدنی که به طور خاص رویکردی فرهنگی دارد، تلاش نماییم که مسایل و مشکلاتی را که گریبانگیر شهر و دیارمان شده است از صافی عقل جمعی عبور داده و با همت مسئولانه خویش در صدد حل آنها و ارائه راهکارهی لازم برآییم. لذا بر خود لازم دانستیم که در این برهه زمانی، ضمن احساس مسئولیت مدنی، سایر…[ادامه]

درباره ما
خواندم !

سوداگران میراث فرهنگی در بانه

نوشته شده توسط در تاریخ ۱۳۹۴-۰۵-۰۱ 2,316 بازدید

عصر روز پنجشنبە یکم مرداد ماه ١٣٩۴ گروهی ٣٠ نفرە از دوستداران حفظ میراث فرهنگی بانە، در یک پیادەروی تفریحی، بە سایت تاریخی “گەورە قەڵا” واقع در تپەای مابین ٣ روستای “سیوچ”، “میرئاوای سەرو” و “شەڕگە” رفتند. متاسفانە بعد از رسیدن بە قلعە متوجە شده کە انواع حفاریهای غیرمجاز، بنای این قلعە تاریخی را از بین بردەاست(عکسهای زیر).
گروه پس از مستند کردن تمامی حفاریهای غیر مجاز صورت گرفتە، کلیە مدارک موجود را تحویل مراجع ذیصلاح قانونی دادند و در همین راستا منتظر اقدام این مراجع در جهت دستگیری و محاکمە سوداگرانی هستند، کە بجز نفع شخصی خود، بە هیچ چیز دیگری فکر نمیکنند.

هرچند کە هیچ متن مکتوبی در مورد تاریخ ساخت این قلعە موجود نیست، اما بنابر ادبیات شفاهی مردمان منطقە، کە سینە بە سینە نقل شدە است، این مکان همراه با “قەڵای نژۆ” و “قەڵای زێویە”، مرکز فرماندهی سپاهیان ایران باستان در دورە ساسانیان بودەاند.

1 2 3 4 5 6 7

gewre qeLa 1

gewre qeLa 2G q 2

9

لازم به ذکر است که یک ماه بعد حفاران بدون هیچ ترس و واهمه ای دوباره کار خود را شروع نموده و هر چه خواستند با خیال راحت انجام دادند
قابل ذکر است که اداره میراث فرهنگی بانه، فرمانداری بانه و دادستان در جریان قرار گرفته بودند.
G q 1

برچسب ها : ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *