آشتی
درباره ما

درباره ما

ئاشتی - بنیاد توسعه فرهنگی بانه سازمانی غير انتفاعي و غير دولتي و مردمی بوده که در راستای ارتقای سطح فرهنگی و گسترش آن فعالیت مینماید. بر این اساس ما جمعی از شهروندان شهرستان بانه بر آن شدیم که با تأسیس یک نهاد مدنی که به طور خاص رویکردی فرهنگی دارد، تلاش نماییم که مسایل و مشکلاتی را که گریبانگیر شهر و دیارمان شده است از صافی عقل جمعی عبور داده و با همت مسئولانه خویش در صدد حل آنها و ارائه راهکارهی لازم برآییم. لذا بر خود لازم دانستیم که در این برهه زمانی، ضمن احساس مسئولیت مدنی، سایر…[ادامه]

درباره ما
خواندم !

هشتم مارس، روز جهانی زن راگرامی می داریم.

نوشته شده توسط در تاریخ ۱۳۹۷-۱۲-۱۶ 1,413 بازدید

هشتم مارس، روز جهانی زن راگرامی می داریم

در #هشتم_مارس ۱۸۷۵، #زنان_کارگر در نیویورک، خواهان افزایش دستمزد و بهبود شرایط کار شدند.
اما ایده انتخاب روزی ازسال به عنوان روز زن، نخستین بار در جریان مبارزه زنان نیویورک باشعارحق رای برای زنان، درسال ۱۹۰۹ مطرح شد.
این ایده بە تدریج کشورهای دیگر را نیز تحت شعاع خود قرارداد. پس از آن طی دهها سال، زنان با پیگیری مبارزات خود، جنبشهایی باموضوعاتی نظیر حق طلاق، تامین شغلی، حق سقط جنین، منع آزار جنسی و رفع تبعیض جنسیتی درسراسر جهان به راه انداختند.
نتیجه آن به رسمیت شناختن چنین روزی، یعنی هشتم مارس، بە عنوان #روزجهانی_زن، درسال ۱۹۷۵ توسط سازمان ملل شد .
زنان جامعه ایران نیز در پیوند با این جنبش جهانی، برای کسب احقاق حقوق از دست‌رفته ی خود، درزمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و رفع هرگونه تبعیض جنسیتی و برابری در شرایط کاری وتامین شغلی برابر نسبت بە مردان و همچنین آزادی واستقلال شخصی، با این جنبش جهانی همگام شدند. آنچنانکه ملت ایران همیشه شاهد مبارزات خستگی ناپذیر زنان برای رسیدن به خواسته های به حقشان بوده اند.
درجامعه ما، زنان یکی از اقشار قربانی در راه مبارزه برای رسیدن به خواسته های خود در زمینه ی حقوق بشری بوده اند. متاسفانه هم اکنون نیز، درکنار رشد جنبش وگفتمانهای حامی حقوق زنان، ما شاهد افزایش بیکاری، فقر، رشد اعتیاد، بزهکاری و بی خانمانی زنان جامعه هستیم. آنان نیز همچون مردان، از بحرانهای پی در پی و آسیبهای بارز اجتماعی امروز ایران رنج میبرند.

روز جهانی زن

بر اساس مطالعات مقایسه ای با سطح جهانی، سهم زنان در جامعه ما، در عرصه مدیریت و قانون گذاری و پارلمانی کمتر از ده درصد میباشد. حضور کم رنگ زنان در مشارکت آنان در سیاست و مدیریت کشوری، یکی دیگر از علل عقب ماندگی زنان درجامعه ما می باشد. چالشی که، یکی از آخرین و مشکل ترین سنگرهای غلبه بر مردسالاری در ایران می باشد.
با این همه، هر چند زنان جامعه ما از این همه محدودیتها و محرومیتهای اجتماعی وتبعیض های ناروا، رنج می برند، اما آنان با کار، تلاش، فعالیت و خلاقیتهای چشمگیرشان درعرصه علوم وفنون ، ادبیات و هنرهای زیبا ، سینما، روزنامه نگاری و … دست از مبارزە و تلاش برنداشتە و خوش درخشیده اند.
آنچه نباید فراموش کنیم این است که، مبارزات زنان آنگاه به نتایج مورد نظر خود خواهد رسید، که بصورت متشکل اقدام‌ به ایجاد و ساخت نهادهای مدنی ویژه خود کنند.

بنیاد توسعه فرهنگی بانه ـ آشتی، ضمن گرامیداشت این روز خجسته و تبریک و تهنیت خود به تمامی زنان محروم و زحمتکش ایران، جامعه کردستان و شهرستان بانه اعلام می دارد، این انجمن می تواند کانونی باشد برای رشد و توسعه بالندگی زنان و سایر اقشار و طیفهای اجتماعی. درب انجمن‌ برای تمام‌زنان نیک اندیش، همچون سایر طیفهای اجتماعی باز می باشد.
بنیاد آشتی بر اساس اهداف و برنامه کاری، ازحمایتهای همه جانبه خود درتمام عرصه های فرهنگی واجتماعی، از مبارزات قانونمند عزیزان دریغ نخواهدکرد.

 

نویسنده: سالار انوری
بنیاد توسعه فرهنگی بانه ـ آشتی
T.me/AshtyBane

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *