آشتی
درباره ما

درباره ما

ئاشتی - بنیاد توسعه فرهنگی بانه سازمانی غير انتفاعي و غير دولتي و مردمی بوده که در راستای ارتقای سطح فرهنگی و گسترش آن فعالیت مینماید. بر این اساس ما جمعی از شهروندان شهرستان بانه بر آن شدیم که با تأسیس یک نهاد مدنی که به طور خاص رویکردی فرهنگی دارد، تلاش نماییم که مسایل و مشکلاتی را که گریبانگیر شهر و دیارمان شده است از صافی عقل جمعی عبور داده و با همت مسئولانه خویش در صدد حل آنها و ارائه راهکارهی لازم برآییم. لذا بر خود لازم دانستیم که در این برهه زمانی، ضمن احساس مسئولیت مدنی، سایر…[ادامه]

درباره ما
خواندم !

بانه سینما ندارد

نوشته شده توسط در تاریخ ۱۳۹۴-۱۰-۱۷ 1,919 بازدید

بانه در کردستان به دلیل وجود فیلمسازان با تجربه که حضوری فعال در عرصه بین المللی دارند به عنوان شهر سینما شناخته می‌شود. طبیعت بکر منطقه، فرهنگی غنی و آداب و رسوم گوناگون در این منطقه زمینه را برای حضور سینما گران فعال فراهم کرده است. امروز در بانه بسیاری از جوانان خوش ذوق به کار فیلم سازی و عکاسی مشغول هستند و آثاری ماندگار را خلق کرده‌اند.آنچه که امروز هنرمندان بانه را دلسرد و دلزده می‌کند نبود سینما و حمایت‌های مالی و کمبود تجهیزات و امکانات است.

شکل گیری موج جدید
یکی از فیلم سازان جوان بانه‌ای در سال ۷۴ همزمان با تحصیل در دانشگاه تبریز دوره آموزش فیلم سازی گذرانده و در سال ۸۰ اولین فیلم خود را به نام «پارازیت»  با موضوع محیط زیست بانه ساخته است. او آخرین جایزه خود را در جشنواره شرت ان ورک در ایتالیا برای فیلم «تا مردان من برقصند»در ۲۸ آذر سال جاری کسب کرد.
این فیلم ساز در گفت وگو با همشهری می‌گوید: بانه شهری است که سینما ندارد، اما فیلم سازان بسیار موفقی را به جامعه فیلم‌سازی  ایران معرفی کرده است که در عرصه‌های داخلی و خارجی حضور موفق داشته اند.  «هیوا امین نژاد» می‌افزاید: فیلمسازان بانه با کمبود شدید امکانات توانسته اند در جامعه جهانی حضوری موفق داشته باشند و افتخاراتی در سینما کسب کنند. این امرسبب شده امروز نسل جدید با موج جدید در عرصه سینمای بانه شکل بگیرد.
وی اضافه می‌کند : با وجود افتخاراتی که سینما گران بانه در عرصه جهانی کسب کرده اند، از طرف مسئولین شهرستان و استان هیچگونه کمکی دریافت نکرده اند و با همت و تلاش خود به این جایگاه دست یافته‌اند.
این هنرمند به جوانانی که تازه وارد عرصه سینما شدند توصیه می‌کند جسور باشند. چراکه مهم‌ترین اصل برای یک فیلم ساز جسارت است. آنها باید سعی کنند به دنیای درونی خود باور داشته باشند و اجازه ندهند کسی برای آنها خط و الگویی تعیین کند.
امین نژاد می‌گوید: کانون فیلم عکس که به تازگی در بانه تشکیل شده نقش مهمی در موفقیت بیشتر فیلم سازان و عکاسان بانه خواهد داشت و هنرمندان این عرصه را دور هم جمع می‌کند و می‌توانند با همدیگر تبادل نظر کنند. وی تأکید می‌کند : یکی از مهم‌ترین مشکل فیلم‌سازان در بانه نبود اسپانسر و سرمایه‌گذار است. رشد بازار در بانه نقشی در فعالیت‌های فرهنگی نداشته و سرمایه‌های بازار بانه در مسیر رشد فرهنگی هزینه نشده است.

کمبود نیروی متخصص
یکی دیگر از فیلم سازان بانه که از سال ۷۴ کار فیلم سازی را با فیلم «رنگ‌های من» آغاز کرده«رضا علایی» است. وی در واقع ۲۹ سال به صورت مداوم فیلم‌سازی  را دنبال کرده و جوایزی درجشنواره‌های داخلی کسب کرده است.
این فیلم‌ساز  بانه‌ای می‌گوید: بانه یکی از قطب‌های مهم فیلم‌سازی  در استان است. فیلم سازان و بازیگران بسیار موفقی در بانه فعالیت می‌کنند و آثار بسیار خوبی خلق کرده اند.
علایی می‌افزاید: پیشرفت فیلم سازان بانه‌ای متاثر از فرهنگ و آداب رسوم منطقه است و اتفاقات تاریخی در منطقه بر این هنر تاثیر زیادی داشته است. این ویژگی‌های منطقه سبب شده موجی نو در دنیای فیلم‌سازی  بانه شکل بگیرد. وی اضافه می‌کند : فیلم‌سازی  تاثیر بسیار مهمی در فرهنگی بومی و شناسایی شخصیت‌های فرهنگی دارد و در آموزش شهروندان بسیار موثر است. علایی ادامه می‌دهد: در فیلم‌سازی  می‌توانیم پیام‌های خود را به دنیا برسانیم. متاسفانه در جامعه ما بسیاری از مردم با فرهنگ و مقولات فرهنگی جامعه خود آشنا نیستند.
این فیلم ساز با اشاره به مشکلات فیلم سازان در بانه می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات فیلم سازان در بانه کمبود نیروی متخصص رشته فیلم‌سازی  است. به دلیل کمبود نیروی کار ماهر مجبوریم با نیروی فارس‌زبان کار کنیم و این کار ما را سخت می‌کند ، چراکه آنها با زبان کردی آشنایی ندارند.
وی اضافه می‌کند : وجود دانشکده فیلم‌سازی  حتی در دانشگاه علمی و کاربردی ضروری است. امیدواریم مسئولان به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اکران فیلم‌ها همزمان با تهران در شهرستان ها
«رحیم ذبیحی» یکی دیگر از فیلم سازان بانه‌ای است که در سال ۱۳۵۰ در بانه متولد شد و از سال ۸۱ وارد عرصه سینما شده است. او فیلم‌های کوتاه و بلندی ساخته و در زمینه ساخت سریال نیز تجربه‌هایی داشته است. آخرین فیلم وی مستند«سنگ مزاری برای برادر شهیدم» است و اکنون نیز در حال تهیه فیلم «مصدومان شیمیایی» است.
این فیلم ساز در گفت وگو با همشهری می‌گوید: فیلم‌سازی  هنری وارداتی است که ۱۲۰ سال قبل به وجود آمد و به مرور رشد کرد. هنری که ساخته دست انسان است امروز به یک هنر انسان ساز تبدیل شده است. ذبیحی ادامه می‌دهد: امروز انتخاب‌ها، سبک زندگی و خواسته‌های ما همه تحت تاثیر سینماست. سینما نوع زندگی کردن و وظایف انسانی را به ما می‌آموزد.

نیاز به چند سینما
ذبیحی می‌گوید: با توجه به وجود هنرمندان سینما در بانه باید چند سینما فعالیت کنند، اما متاسفانه  سال‌هاست که سینما در بانه تاسیس نشده است و وجود سینما یکی از نیازهای اساسی شهرستان است. وی می‌گوید: جشنواره فجر قدمتی ۳۰ ساله دارد و هر سال در تهران برگزار می‌شود. در چند سال اخیر همزمان با تهران در دیگر استان‌ها هم برگزار می‌شود و فیلم‌های راه یافته به جشنواره در بعضی از استان‌ها اکران می‌شوند.
این هنرمند ادامه می‌دهد: چند سال قبل در سنندج همزمان با تهران فیلم‌های جشنواره فجر پخش شد. امیدواریم در سال ۹۵ بتوانیم با دبیرخانه فیلم فجر ارتباط برقرار کنیم و فیلم‌های جشنواره را همزمان با تهران پخش کنیم. سینما بخشی از هویت فرهنگی یک ملت است.

گام‌هایی برای حمایت از هنرمندان
یکی از هنرمندان عرصه انیمیشن که در بانه متولد شده «رضا محمدی» است. وی دانش آموخته رشته گرافیک است و کار خود را با نقاشی آغاز کرده و تاکنون در ۳۶ نمایشگاه انفرادی و گروهی داخلی و خارجی شرکت و جوایز متعددی دریافت کرده است.
این هنرمند در گفت وگو با همشهری می‌گوید:اولین تجربه کاری ام زمینه را برای تهیه اثرهای بعدی فراهم کرد، اما به دلیل کمبود بودجه و نبود تهیه‌کننده نتوانستم آنطور که خواسته خودم بود کار کنم. محمدی حمایت شورای اسلامی شهر بانه را از فیلم سازان بسیار ارزنده می‌خواند و می‌افزاید: شورای اسلامی شهر و شهرداری برای حمایت از هنرمندان گام‌های مهمی بر داشته اند و پروژه من نیز شامل حمایت آنها شده است.
وی اظهار می‌کند : سینما بخشی از فرهنگ مردم این شهر بوده و مردم خاطرات زیادی از سینما دارند. سند گفته‌های من نیز وجود ۲ سینما در قبل از انقلاب است. این ۲ سالن سینما در حال تخریب هستندکه جای بسی تاسف و تامل است.

مکث
۶۰ میلیون تومان صرف تجهیز و تعمیر سینما شد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانه در گفت وگو با همشهری می‌گوید: برای نمایش فیلم‌های تولید فیلم سازان بانه‌ای نیاز به مکانی مجهز داریم. به همین دلیل ۶۰ میلیون تومان صرف تجهیزات و تاسیسات سالن مجتمع فرهنگی، هنری شده است و این مکان اکنون به عنوان سالن سینما کاربرد دارد. «حمید رضا خوشبخت» می‌افزاید:در آینده نزدیک کارهای فیلم سازان بانه‌ای برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود و شهروندان می‌توانند فیلم‌هایی را که در باره زندگی و جامعه آنها ساخته شده ببینند. خوشبخت اظهار می‌کند :در شهریور سال جاری فیلم یکی از فیلم سازان در سالن سینما آربابا اکران شد که با استقبال خوب شهروندان همراه بود، اما به دلیل وجود نواقصی در زمینه تجهیزات و صدور مجوز متوقف شد. وی می‌گوید: در آینده نزدیک سینما آربابا در بانه شروع به کار می‌کند . منبع: همشهری

sinma

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *