آشتی
درباره ما

درباره ما

ئاشتی - بنیاد توسعه فرهنگی بانه سازمانی غير انتفاعي و غير دولتي و مردمی بوده که در راستای ارتقای سطح فرهنگی و گسترش آن فعالیت مینماید. بر این اساس ما جمعی از شهروندان شهرستان بانه بر آن شدیم که با تأسیس یک نهاد مدنی که به طور خاص رویکردی فرهنگی دارد، تلاش نماییم که مسایل و مشکلاتی را که گریبانگیر شهر و دیارمان شده است از صافی عقل جمعی عبور داده و با همت مسئولانه خویش در صدد حل آنها و ارائه راهکارهی لازم برآییم. لذا بر خود لازم دانستیم که در این برهه زمانی، ضمن احساس مسئولیت مدنی، سایر…[ادامه]

درباره ما
خواندم !

بیانیه مشترک انجمن ها و سازمان های مردم نهاد شهرستان بانه در ارتباط با هجوم وحشیانه نظام فاشیستی ترکیه به کردستان سوریه، خطاب به افکار عمومی کردستان، ایران و جهان

نوشته شده توسط در تاریخ ۱۳۹۸-۰۷-۲۲ 1,165 بازدید

بیانیه مشترک انجمن ها و سازمان های مردم نهاد شهرستان بانه در ارتباط با هجوم وحشیانه نظام فاشیستی ترکیه به کردستان سوریه، خطاب به افکار عمومی کردستان، ایران و جهان

چشمان بینا و گوشهای شنوای جهان شاهدی بودند بر اینکه در جریان جنگ چندین ساله جهان برعلیه تروریسم داعش، مردمان کرد به ویژه کردستان ڕۆژاوا، قهرمانان پیشتاز در این مبارزه لقب گرفتند. با وجود این، چگونه باید اجازه داد که این چنین مردمانی مورد بی مهری و اقدام تجاوزکارانه ی نظام ضد بشری ترکیه قرار گیرند. زنان و مردان مبارز این مرز و بوم به نیابت از جامعه جهانی، برای دفاع از ارزشها و حیثیت و حرمت انسانی و برقراری صلح و آشتی، سالیان سال مشقتهای زندگی همراه با مبارزه را به جان خریدند. اینک جهان نیک می داند که شکست داعش بدون حضور این مردمان ستمدیده، مبارز و جنگجو ممکن نبود.

پیشرفت و آبادانی و امنیت برقرار شده در این بخش از خاک کشور جنگزده سوریه، خوشایند اربابان و حاکمان تروریست و داعش پرور ترکیه نبوده و همواره به بهانه دروغین دفاع از امنیت کشورشان، اقدام به تجاوز و قتل و عام این مردم ستمدیده و مبارز نموده اند. این در حالیست که بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد مقرر می دارد:«کلیه اعضای سازمان موظفند در روابط بین المللی، از تهدید به زور و استفاده از آن علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی هر کشوری، یا استفاده از هر روش دیگری که با مقاصد سازمان ملل متحد مباینت داشته باشد، خودداری نمایند.»

دولت ترکیه که در سیاست داخلی با سرکوب و نفی هویت کردها و حمایت آشکار از گروه تروریستی داعش به بن بست رسیده است، فرافکنی نموده و با تجاوز به خاک سوریه، اقدام به نسل کشی و ژنوساید کردهای روژاوا نموده است. برای جهانیان به اثبات رسیده است که جنگ افروزی نظام سیاسی ضد بشری ترکیه، مرزی نمی شناسد و هر گاه مانعی بر سر راه خود نبیند، صلح و آشتی، همزیستی مسالمت آمیز و نظم جهانی را به مخاطره می اندازد. متاسفانه این بار با چراغ سبز آمریکا، حاکمان تشنه خون ترکیه، با نقض تعهدات مندرج در منشور بین المللی، با تجاوزی بی شرمانه و آشکار به استقلال و تمامیت ارضی کشور سوریه، به مناطق بیدفاع کردنشین این کشور حمله ور گردیده و از همان ابتدا، موجبات قتل و عام و آوارگی مردمان این دیار مبارز و صلح طلب را فراهم آورده است.

خوشبختانه، بر خلاف تصور دولتمردان فاشیست ترکیه، تجاوز اخیر ضد بشری آنان چنان بازتاب فراوانی یافته، که از همان ابتدا با واکنش و محکومیت بی نظیر و گسترده جهانی روبرو گردیده است. ما معتقدیم که مردم کردستان سوریه به آنچنان شایستگی جهانی رسیده اند، که میبایست به خاطر تاثیر شگرف و بی مثالشان در مبارزه با تروریسم و دفاع از صلح جهانی، توسط جامعه جهانی مورد تقدیر قرار گیرند، نه اینکه هنوز چند صباحی از شکست تروریسم داعش نگذشته، اینگونه مورد تاخت و تاز و تجاوز بیرحمانه و بیشرمانه قرار گیرند. ما نیز به همراه وجدان بیدار بشریت، این تجاوز و جنگ افروزی را شدیدا محکوم و خواستار محکومیت آن از طرف سازمانهای بین المللی، از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط بین المللی و اقدام عاجل جهت پیشگیری از گسترش جنگ و پیامدهای ناگوار آن هستیم.

۱۹/۷/۱۳۹۸

۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی

انجمن توسعه فرهنگی بانه(آشتی)

انجمن محیط زیستی بانه (پاژین)

انجمن فرهنگی،اجتماعی نوژین

انجمن زنان نیک اندیش بانه

انجمن فرهنگی، ادبی هاژه کوخان

https://t.me/ashtybane

ڕاگەیێندراوی هاوبەشی ڕێکخراوە و ئەنجومەنە مەدەنییەکانی شاری بانە، سەبارەت بە هێرشە دڕندانەکەی حکومەتی تورکیە بۆ سەر ڕۆژاوای کوردستان، بەرانبەر بە هزری گشتی کوردستان و جیهان

بینەران و بیسەران و ویژدانە زیندووەکانی جیهان: ئاگادارن لەسەر ئەوەی کە لە ڕەوتی شەڕی چەندساڵەی جیهان لەگەڵ تیروریزمی داعیش، حەشیمەتی کوردستان زۆر بوێرانە و قارەمانانە بە پێشەنگی ئەم گۆڕەپانە ناودێر کران. وێڕای ئەمە،چۆنە کە دەکرێ ئیزن بدرێ کە وەها میلەتێک پشت گوێ بخرێ و ببێتە ژێر چەپۆکەی دڕندانەی حکومەتی فاشیستی تورکیە.

ژنان وپیاوانی ئەم وڵاتە بە نوێنەرایەتی لە کۆمەڵگای نێودەوڵەتی، بۆ پاراستنی بایەخ و کەرامەت و حورمەتی مرۆڤایەتی و سەقامگیری ئاشتی و تەبایی،ساڵەهای ساڵ سەختی ژیانی ناو شەڕیان بە گیانیان کڕیوە. ئێستا جیهان باش دەزانێت کە شکستی داعیش بێ تێکۆشانی ئەم گەلە چەوساوە و قارەمانە، مەیسەر نەدەبوو.

پێشکەوتن و ئاوەدانی و هێمنی جێگیر لە ڕۆژاوای کوردستان،لە چوارچێوەی وڵاتی شەڕلێدراوی سوریە، بە دڵی سەرۆک و دەسەڵاتدارانی داعیش‌پەروەری تورکیە نەبووە و بەردەوام بە بیانووی درۆیینی پاراستنی هێمنی تورکیە، هێرش و کاولکاری و کوشتوبڕی ئەم میلەتە هەژارەیان کردووە. ئەمە لە حاڵێکدایە کە لە بەندی ۴ی مادەی ۲ی جاڕنامەی نەتەوە یەکگرتووەکان هاتووە کە : تەواوی ئەندامانی ڕێکخراوەکە پابەندن لە پێوەندییە نێونەتەوییەکان، کەڵک لە هەڕەشە و زۆر نەگرن بۆ دەستدرێژی بە سەروەری و سنووری هەر وڵاتێک و هەروەها لە کارگەلێکی دیکە کە لەگەڵ ئامانجەکانی ڕێکخراوەکە هاوتەریب نەبێت،خۆ بپارێزن.)

حکومەتی تورکیە کە لە سیاسەتی ناوخۆیدا حاشا لە بوونی هوییەتی کورد و پاڵپشتی ئاشکرای لە گرووپی تیرۆریستی داعیش دەستەوسان بووە، دەرهاوێژی کردووە و بە هێرش بۆ سەر ڕۆژاوا، جینۆساید و کوشتوبڕی کوردی لەوێ دەسپێ‌کردووە.

بۆ جیهان دەرکەوتووە کە شەڕانگێزی حکومەتی دژە مرۆڤی تورکیە، سنوورێک ناناسێت و هەرکاتێک لەمپەرێک لە بەریدا نەبینێت ، ئاشتی و یەکگرتوویی و پێکەوەژیانی هێمنانە و نەزمی جیهانی دەخاتە مەترسییەوە. بەداخەوە ئەم جارە بە چراسەوزی ئەمریکا،دەسەڵاتدارانی تینووی خوێنی تورکیە ،بە پێشێلکردنی یاساکانی جاڕنامەی جیهانی نەتەوە یەکگرتووەکان، هێرشی بێ‌شەرمانە و ئاشکرای بۆ سەر سەروەری خاکی وڵاتێکی تر و ڕۆژاوای کوردستانی کردووە و هەر لە سەرەتاوە، کوشتوبڕی گشتی و ئاوارەیی دانیشتووانی ئەو ناوچە هێمن و قارەمانەی بە دوای خۆیدا هێناوە.

بەختەوەرانە، بە پێچەوانەی ڕوانینی کورتی دەسەڵاتدارانی ڕەگەزپەرستی تورکیە،هێرشبەری دژە مرۆڤی ئەمجارەیان، وەها کاردانەوەیێکی بووە کە هەر لە سەرەتاوە هەڵوێست و ئیدانە و مەحکوومکردنی بێ‌وێنەی جیهانی بەدواوە بووە.

ئێمە باوەڕمان وایە کە دانیشتووانی ڕۆژاوای کوردستان بە تێکۆشانە بێ‌وێنەکەیان لە گۆڕەپانی دژبە تیرۆر و ئاشتی جیهانی بە ئاستێک گەیشتوون کە شایەنی ڕێزی نێونەتەوەیی بن، نە ئەوەی کە ئێستا چەند ڕۆژێک لە تێکشکانی داعیش تێنەپەڕیوە، ئاوەها بەرانبەری هێرش و جینۆساید و کوشتوبڕی بێ‌بەزەییانە ببنەوە. ئێمەیش لەگەڵ ویژدانە زیندووەکانی مرۆڤایەتی، ئەم شەڕانگێزی و دڕندایەتییە بە توندی ئیدانە دەکەین و خوازیارین کە ڕێکخراوە نێونەتەوەییەکانی وەک: شۆڕای هێمنی نەتەوە یەکگرتووەکان، یەکێتیی ئەورووپا، یەکیێتیی عەرەب، ڕێکخراوەی کۆنفڕانسی ئیسلامی و نیهادە پێوەندیدارە نێونەتەوەییەکان، هەنگاوی خێرا بۆ ڕاگرتنی شەڕ و پێشگیری لە پەرەسەندن و دەرەنجامە ناڕەوا و دڵهەژێنەکانی هەڵبهێنن.

۲۷۱۹/۷/۲۰ کوردی

۱۱ ئۆکتۆبری ۲۰۱۹ زایینی

ئەنجومەنی گەشەی فەرهەنگی ئاشتی

ئەنجومەنی ژینگەپارێزی پاژین

ئەنجومەنی فەرهەنگی کۆمەڵایەتی نۆژین

ئەنجومەنی ژنانی ڕووناکبیر

ئەنجومەنی فەرهەنگی وێژەیی هاژە

https://t.me/ashtybane

http://www.ashty.org

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *