آشتی
درباره ما

درباره ما

ئاشتی - بنیاد توسعه فرهنگی بانه سازمانی غير انتفاعي و غير دولتي و مردمی بوده که در راستای ارتقای سطح فرهنگی و گسترش آن فعالیت مینماید. بر این اساس ما جمعی از شهروندان شهرستان بانه بر آن شدیم که با تأسیس یک نهاد مدنی که به طور خاص رویکردی فرهنگی دارد، تلاش نماییم که مسایل و مشکلاتی را که گریبانگیر شهر و دیارمان شده است از صافی عقل جمعی عبور داده و با همت مسئولانه خویش در صدد حل آنها و ارائه راهکارهی لازم برآییم. لذا بر خود لازم دانستیم که در این برهه زمانی، ضمن احساس مسئولیت مدنی، سایر…[ادامه]

درباره ما
خواندم !

چالش های تاب آوری شهر بانه، بازی با جان و سرمایه های عمومی شهروندان

نوشته شده توسط در تاریخ ۱۴۰۲-۰۲-۰۲ 528 بازدید

چالش های تاب آوری شهر بانه، بازی با جان و سرمایه های عمومی شهروندان
اصولا مقوله “تاب آوری شهری” برای بلایا و سوانح (طبیعی و انسانی) و مواقع بحرانی مطرح شده میزان آسیب پذیری شهر را در مقابل حوادثی همچون زلزله، سیل، طوفان، لغزش و…نشان می دهد که امروزه بعنوان مطالبه ی برحق شهروندان مورد توجه زیادی قرار دارد. شهر تاب آور، جامعه ای است که توانایی تحمل شوک ها و ضربه های واردشده از یک خطر را داشته باشد؛ به گونه ای که آن خطرها تبدیل به سوانح نگردند و توانایی یا ظرفیت برگشت به حالت عادی، در حین و پس از سانحه و همچنین، امکان و فرصت برای تغییر و سازگاری پس از سوانح را نیز دارا باشد.
اگرچه بانه شهری گردشگرپذیر با موقعیتی استثنایی در کوردستان می باشد که حوزه نفوذ آن فرا منطقه ای و ملی می باشد لذا ارتقای استاندارهای ایمنی و تاب آوری در آن از اهمیت بالایی برخوردار است اما در شهر بانه موارد عدیده ای از ضعف تاب آوری شهری وجود دارد که می توان به مواردی همچون عدم استحکام ساختمانهای عمومی و مساکن در بافتهای غیررسمی شهر، بوی نامطبوع فاضلاب و رودخانه مرکزی شهر، سیل خیزی دامنه ارتفاعات و نقاط پست داخل شهر، عدم دفع آبهای سطحی در بارندگیهای سنگین و … اشاره نمود. مشکل کم آبی در بانه که از پرباران ترین شهرهای کشور (میانگین سالانه ۹۰۰ میلیمتر بارندگی) بوده و دارای منابع آبی متعددی همچون دسترسی به سدهای اطراف(سبدلو و کیله) و چندین منبع و مخزن آب شرب به همراه دهها چشمه و صدها چاه خانگی می باشد در اثر مدیریت ضعیف زیرساختها و پروژه ها با بحران قطعی آب در بین مشترکین آب لوله کشی شهری مواجه گردیده نشانگر تاب آوری پایین شهر در این زمینه است. یکی دیگر از پدیده هایی که با شروع فصل سرد شهر بانه با شدت بیشتری نسبت به سالهای گذشته با آن مواجه گردید هجوم سگهای بلاصاحب به داخل محلات و معابر شهر و ایجاد ناامنی برای شهروندان بود که قسمت عمده این مسئله به عملکرد ضعیف شهرداری در رابطه با نحوه برخورد با این پدیده برمی گردد که می توانست از زنده گیری و عقیم سازی و واکسینه نمودن و رهاسازی و نگهداری در مکانهای خاص تا فوت ترحم آمیز سگهای بیمار و همچنین آموزش فرهنگ بکارگیری سطلهای زباله درپوش دار و انتقال بموقع زباله های شهری را شامل گردد که بالعکس با کم کاری مدیریت شهری در این زمینه مواجه گردیده نمونه دیگری از ضعف تاب آوری شهر است.
با شروع نعمت نزولات آسمانی و بارش برف که منجر به خوشحالی شهروندان گردیده بود، اما مدیران محلی که در ماههای اخیر درگیر مسائل حاشیه ای شهر همچون انتخاب شهردار و تعویض پیاپی سرپرست شهرداری بوده عرصه خدمت گذاری و سیاست گذاری برای فصول مختلف را به میدان مبارزه و زورآزمایی گروهی و مافیایی و حتی خانوادگی مبدل ساخته بودند با ندانم کاری و اختلال در عملکرد مدیریت شهری در زمینه برفروبی معابر سبب نارضایتی عمومی در بین شهروندان گردیده اندک شادابی مردم را به ناملایمات مبدل ساختند. با مروری بر اخبار کانالهای خبری و مشاهده وضعیت معابر و فضاهای عمومی و حیاتی براحتی می توان به عمق چالشهای ایمنی و ضعف تاب آووری شهر در روزهای برفی اخیر پی برد. سقوط سایه بانهای میدان تره بار و مغازهای جلو مسجد جامع بانه که البته ساخت آنها به سه سال پیش برمی گردد ولی اهمال مدیران فعلی در عدم شناسایی عوامل خطرآفرین و ایمن سازی آنها و عدم آموزش به شهروندان در راستای مقاوم سازیها را می توان در چارچوب ضعف تاب آوری شهری تفسیر نمود. پراکندگی و عدم رعایت اولویت بندی در برفروبی معابر با اولویت معابر اصلی و فرعی و مکانهای حیاتی، حساس و مهم همچون بیمارستانها، مراکز آموزشی، خدماتی و…و از همه مهمتر عدم رعایت عدالت و پارتی بازی در برفروبی برخی از کوچه های محل سکونت خانوارهای خاص و همچنین عدم دقت در نحوه برفروبی برخی معابر که منجر به تصادفات متعددی بین اتومبیلهای شهری گردید از جمله مسائل مطرح شده می باشند. یکی دیگر از مواردی که به کرات توسط رسانه های مجازی هم پوشش داده شد شکستن درختان و تخریب فضاهای سبز داخل بلوارها و پارکهای شهر و المانهای شهری بر اثر انباشت برف می باشد که جا داشت هم شهرداری بعنوان متولی اصلی حفظ و نگهداری فضاهای عمومی و هم مردم و فعالان مدنی مسئولانه تر رفتار می کردند.
در پایان پیشنهاد می شود که مسئولان محلی اعم از مدیران شهری، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، محیط زیست، مراکز دانشگاهی، نماینده مجلس، امامان جمعه، هلال احمر و نهادهای مردمی در جهت بالا بردن سطح تاب آوری شهری بانه به وظایف خود در این زمینه حیاتی که با جان و مال مردم مرتبط می باشد عمل نموده و شفاف سازی های لازم را انجام داده مشارکت و تعامل همگانی را ایجاد نمایند.ایجاد نظم و هماهنگی در مواقع قبل از بحران و در حین و بعد از بحران از اصول اولیه است

تخصیص بودجه های لازم، به روز نمودن داده های مربوط به نقاط آسیب پذیر،حفظ و نگهداری زیرساختهای حیاتی و حساس، اعمال مقررات ساختمانی و برنامه ریزی کاربریها، بکارگیری روشهای نوین کاهش ریسک پذیری در شهرسازی،نصب سیستمهای هشدار دهنده و آگاه بخشی شهروندان و شناسایی نیازهای اساسی مردم حادثه دیده سایر اصول تاب آوری محسوب می شوند که باید لحاظ گردند.
انجمن آشتی
https://t.me/ashtybane

برچسب ها : ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *